Historia
Vem var Wilhelm Lundgren?
Wilhelm Rogatius Benjamin Lundgren, född 24 maj 1856 i Söderåkra, död 15 september 1914, var en svensk sjökapten, skeppsredare och riksdagsman.
År 1869, som blott 13-åring, mönstrade Lundgren på sitt första fartyg och efter flera år till sjöss i världen återvände han 1874 till Kalmar. Där avlade först styrmansexamen och därefter år 1876 sjökaptensexamen vid Navigationsskolan med högsta betyg. I Göteborg, tjänstgörande som styrman och kapten på Göteborgsångare, träffade han sjökaptensdottern och sin blivande fru Martina Tode. De förlovade sig 1885 för att sedan gifta sig 1888.
Lundgren blev en av den svenska sjöfartsnäringens mest framstående män och var delaktig i bildandet av rederiaktiebolagen Concordia (1887) och Nike (1890).
Rederiaktiebolaget Transatlantic bildades 1904 av Lundgren och medintressenter som tillsammans skapade förutsättningarna för Svenska Amerika Linien, Svenska Sydafrikalinjen och 1907 Svenska Australlinjen.
Sveriges Redareförening bildades av Lundgren m fl 1906, och han var vice ordförande i denna liksom i Sjökaptensföreningen. Politiskt var han verksam som representant för Allmänna valmansförbundet i Göteborgs stadsfullmäktige och 1910-1911 var han ledamot av Riksdagens andra kammare för Göteborgs stads valkrets.
Martina och skapandet av stiftelsen Lundgrens Minne
1914 dog Wilhelm hastigt i London i sviterna efter en blindtarmsoperation. Hans änka Martina flyttade till Göteborg många år senare som en av Sveriges mest förmögna kvinnor. Med mottot "Rikedom förpliktigar" blev hon en av Sveriges största donatorer och skapade bland annat Stiftelsen Wilhelm Lundgrens minne som byggde husen vid Kungsladugårdsgatan.
När Martina skänkte pengar till Stiftelsen Wilhelm Lundgrens minne bestämde hon att behövande äldre sjöbefäl som arbetat på båtar hemmahörande i Göteborg skulle få företräde. På den tiden, mitt under 30-talskrisen kunde sjöbefäl trots sin position ha det mycket ansträngt ekonomiskt.
Sjöfartsnäringen idag har inte samma position i Göteborg som tidigare men stiftelsens styrelse sätter en ära i att i möjligaste mån uppfylla donatorns önskemål att det ska bo sjöfolk i de 67 lägenheterna.
Rederibolaget Transatlantic
Är du nyfiken på vad som blev av Lundgrens bolag Transatlantic efter hans bortång? Ladda ner dokumentet nedan och läs om hans efterträdare, fartygen och bolagets världsomspännande linjetrafik under 1900-talet fram till dess avveckling.
Mer information och källor
Ansvarig för text och historiebeskrivning är Hans Erikson, styrelseordförande Stiftelsen Wilhelm Lundgrens Minne & Transatlantics Bostadsstiftelse, med hänvisning till Transatlantics Historiska Arkiv, Göteborg och nedan beskrivna källor.
Transrederierna under 100 år (1999)
Klubb Maritim/ Båtologen
Redaktör: Tomas Johannesson
Rederiaktiebolaget Transatlantic I KRIG OCH FRED (2018)
Dick Henriksson
Förlag Breakwater Publishing, Göteborg